maandag 7 december 2015

Private Diesel-Diva: die V126 in Spur 1

Kleinere spoorwegmaatschappijen in Duitsland reden vaak met een allegaartje aan materieel. Soms erg onaantrekkelijk, soms juist mooier dan je zou verwachten. Daar is deze stoere 4-assige diesellok een mooi voorbeeld van. Henschel leverde in 1962 deze DH 1200 D aan de Kleinbahn Kassel-Naumburg, waar het personeel opeens de beschikking kreeg over een moderne, sterke machine.
Kleinere Bahngesellschaften in Deutschland fuhren oftmals mit einem Sammelsurium an Material. Manchmal ziemlich unansehnlich, manchmal jedoch schöner, als man erwarten sollte. Dafür ist diese stämmige vierachsige Diesellok ein gutes Beispiel. Henschel lieferte 1962 diese DH 1200 D an die Kleinbahn Kassel-Naumburg, wodurch das Personal auf einmal über eine moderne, starke Maschine verfügte.
Dat deze exoot ooit in 1:32 in productie zal komen, is zeer onwaarschijnlijk, ook al komen veel onderdelen overeen met de V65. De heer Reiss besloot daarom deze zelf te bouwen uit messing en kunststof. Zo'n acht stuks zijn er door hem gemaakt, en de huidige eigenaar heeft er één kunnen bemachtigen.
Dass dieser Exot jemals in 1:32 produziert wird, ist sehr unwahrscheinlich, auch wenn viele Bauteile mit der V 65 übereinstimmen. Herr Reiss beschloss darum, ihn aus Messing und Kunststoff selbst zu bauen. Etwa acht Stück wurden durch ihn gefertigt, und der heutige Eigentümer konnte sich eines Exemplars bemächtigen.
Dit model is verder nog gesuperd met een koelventilator, een Esu XL 4.0 met een soundpakket van Wolfgang Brinkmann, Nolte Finescale wielen, een gedetailleerd machinstenhuis, Simrock beschrifting en een weathering van mijn hand.
Dieses Modell wurde außerdem noch mit einem Kühlventilator, einem ESU XL 4.0 mit Soundpaket von Wolfgang Brinkmann, Nolte-Fine-scale-Rädern, einem detaillierten Führerstand, einer Simrock-Beschriftung und einer Alterung aus meiner Hand verfeinert.
 Omdat de sierstrepen van een soort tape zijn, moest ik heel voorzichtig te werk gaan, en ook vanwege het feit dat je nooit precies weet op wat voor lak je de patinering aan gaat brengen natuurlijk. Op voorbeeldfoto's is te zien dat de originele lak een tint lichter is dan het purperrood van het model. door de kap op te lichten met een warm-rood kom je al een heel eind.
Weil die Zierstreifen aus einer Art Tape bestehen, musste ich sehr vorsichtig zu Werke gehen, und natürlich auch angesichts der Tatsache, dass man nie genau weiß, auf welchem Lack man die Patinierung anbringt. Auf Vorbildfotos ist zu sehen, dass die originale Lackierung eine Idee heller als das Purpurrot des Modells ist. Wenn man die Motorhaube mit einem warmen Rot aufhellt, kommt man zu einem sehr brauchbaren Ergebnis.

 De koppelstangen zouden eigenlijk ook in rood uitgevoerd moeten worden, maar dan komt er te veel aandacht op het onderstel, waar nu net vanwege de constructie bijvoorbeeld de zandstrooiers weggelaten moesten worden. Ach, wij modelbouwers zijn nu eenmaal goed geoefend in het maken van compromissen, maar daar het je in het leven in 1:1 allen maar voordeel van! Daarom geniet ik met volle teugen van deze prachtige lok die ik maar wat graag mijn eigen had willen noemen!
Die Kuppelstangen hätten eigentlich auch rot ausgeführt werden müssen, aber dann erhält das Fahrwerk, an dem konstruktionsbedingt zum Beispiel die Sandstreuer weggelassen werden mussten, zu viel Aufmerksamkeit. Ach, was sind wir Modellbahner doch geübt im Eingehen von Kompromissen, aber das kann einem im wirklichen Leben in 1:1 nur zum Vorteil gereichen! Darum genieße ich diese prächtige Lok in vollen Zügen und würde sie nur zu gern auch selber mein Eigen nennen können!